Relatietherapeuten.net
Netwerk van relatietherapeuten
Relatietherapie

Tips bij verlatingsangst

bindingsangst verlatingsangst

 

Verlatingsangst - tips

Zoek je tips bij verlatingsangst?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met verlatingsangst

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Leer gelukkig zijn in je alleen-zijn

Liefde kan zich manifesteren in een relatie maar begint in diepe afzondering.

Als je gelukkig bent in je alleen-zijn, als je de ander geheel niet nodig hebt, als de ander geen vereiste is, dan ben je in staat tot liefhebben.

Zolang de ander een vereiste is, kun je wel exploiteren, manipuleren, domineren, maar je kunt niet liefhebben.


Citaat van Osho

6

deel deze tip

Tip 2 - Geef elkaar de ruimte - hou ook je eigen leven

Geef elkaar de ruimte - hou ook je eigen leven
Als je een relatie hebt, dan betekent dit niet dat je altijd samen moet zijn in je vrije tijd. Word niet te afhankelijk van elkaar.

Hou ook je eigen leven. Hou je eigen hobby's. Spreek met je vrienden/vriendinnen af (ook zonder je partner). Dit kan juist een extra impuls geven aan je relatie.

En het is dus ook goed dat jouw partner zijn/haar eigen hobby's heeft en tijd met vrienden/vriendinnen doorbrengt.

Op die manier kun je meer autonoom blijven in je relatie, en brengen jullie ook allebei nieuwe energie in de relatie.


Relatietherapeuten.net

6

deel deze tip

Tip 3 - Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gevoel

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen onzekerheid en angsten. Maak het niet de verantwoordelijkheid van je partner om het op te lossen.

 

Als je iemand anders verantwoordelijk maakt, dan kun je het zelf niet oplossen. Op het moment dat je het je eigen verantwoordelijkheid maakt om je zeker te voelen, dan kun je er ook iets aan doen.

 

Aanvaard dat jij en je partner allebei een individu zijn. Jullie hebben misschien een relatie, maar jullie zijn ook nog individu. Dit kan je helpen om je kracht te geven om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen behoeftes.


Relatietherapeuten.net

4

deel deze tip

Tip 4 - Oefen met mindfulness

Oefen met mindfulness
Kijk met milde, zachte en vriendelijke aandacht naar je verlatingsangst. 

Aanvaard dat de verlatingsangst er is, zonder dat je jezelf met je bindingsangst identificeert. Jij bent de verlatingsangst niet. Je hebt de verlatingsangst. 

Door op een zachte manier met jezelf en met je verlatingsangst om te gaan, kun je meer ontspannen en kan je verlatingsangst ook gemakkelijker zachter worden.


Relatietherapeuten.net

4

deel deze tip

Tip 5 - Zoek een relatietherapeut

Heb je last van verlatingsangst en kom je er zelf niet meer uit? Een relatietherapeut kan je dan verder helpen.


Relatietherapeuten.net

3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Boekentips bij verlatingsangst


Relatietherapeuten.net

3

deel deze tip

Tip 7 - Verlatingsangst en bindingsangst? Samen in therapie

Als je last van verlatingsangst hebt en je wilt er therapie voor gaan volgen, dan kan het de overweging waard zijn om samen met je partner in relatietherapie te gaan.

Er is namelijk een grote kans, dat je partner bindingsangst heeft. Vooral als je partner veel afstand houdt, weinig toekomstplannen wil maken en weinig last heeft van de relatie (behalve dan van jouw onzekerheid, emoties en behoefte aan erkenning).



3

deel deze tip

Tip 8 - Onderzoek hoe je vroeger gehecht bent

Bij verlatingsangst kun je jezelf afvragen hoe ben ik gehecht vroeger.

  • Wat maakte mij toen zo angstig om alleen te zijn?

  • En hoe doe ik dat nu in relaties?

  • Wat doe ik hetzelfde en waar zitten verschillen?

  • Aan wie ben ik nog gebonden als ik zo angstig ben om verlaten te worden? Wat heb je nodig om echt uithuis te gaan?


Bespreek dit met je dierbare.

Een relatietherapeut kan je helpen bij deze zoektocht.



2

deel deze tip

Tip 9 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het verlatingsangst-lotgenotenforum op deze website.


Relatietherapeuten.net

1

deel deze tip

Tip 10 - Los je verlatingsangst op voor je nieuwe relaties aangaat

Probeer met hulp van een therapeut je verlatingsangst op te lossen voor je nieuwe relaties aangaat. Dit voorkomt bij jezelf en bij een ander veel spanning en verdriet. Bovendien helpt het je op een zuivere manier partnerkeuze(s) te maken.


Vera

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Neem verantwoordelijkheid voor de vervulling van je behoeften

Verlatingsangst
Onderzoek wat je werkelijke behoefte is en spreek met jezelf af dat je daarvoor zorgt. Heb je behoefte aan stilte, creëer dan momenten van stilte.

 

Heb je behoefte aan verbinding met jezelf, maak dan contact met je gevoelens. Heb je behoefte aan warmte, ga naar de sauna of neem een warm bad. Neem zelf verantwoordelijkheid voor de vervulling van je behoeften (vgl. H.Cuppen).



1

deel deze tip

Tip 12 - Vraag jezelf 's avonds hoe je voor je grenzen hebt gezorgd

Stel jezelf iedere avond de vraag: hoe heb ik vandaag voor mijn grenzen gezorgd? Geef jezelf een compliment als je trouw bent geweest aan jezelf.

 

Als je je niet aan je grenzen hebt gehouden, vergeef dan jezelf en onderzoek wat je nodig hebt om het de volgende keer anders te doen. Schrijf dat op en hang het op een zichtbare plaats waar je geregeld komt. Wat je aandacht geeft, dat groeit! ( vgl. H. Cuppen)



1

deel deze tip

Tip 13 - Boekentip: Ik heb je liefde nodig - is dat waar?

Een heel mooi boek over relaties is "Ik heb je liefde nodig - is dat waar?" van Byron Katie.
Aanrader voor ieder die worstelt met relaties!



1

deel deze tip

Tip 14 - Boekentip: Verbonden, hechting en liefde

Het boek "verbonden, hechting en liefde", van Amir Levine en Rachel Heller is een prachtig boek waarin helder uitgelegd wordt hoe je hechtingsstijl je relatie kan bepalen.

 

Waar je angsten vandaan komen maar vooral hoe er mee om te gaan, wat je valkuilen zijn en hoe je (wel) een gezonde relatie kunt krijgen en behouden. In het boek kun je tevens onderzoeken door middel van vragenlijsten welke hechtingsstijl je hebt en wat de hechtingsstijl van je partner is.

 

Dit boek was voor mij een eye-opener terwijl ik al meerdere boeken heb gelezen over dit onderwerp. Ik gebruik het dan ook graag in mijn praktijk bij relatietherapie.



1

deel deze tip

Tip 15 - Leer open te zijn over wat er in je speelt

Verlatingsangst is een angst die van heel diep weg komt. Het heeft alles te maken met de wijze waarop je gehecht bent.

 

Wanneer er een geliefde in het spel komt, iemand die heel dicht bij je staat, kunnen dezelfde oude mechanismen in werking treden. Dit kan zich uiten in jaloezie, controle..

 

Om deze angst maar niet te voelen, kan het zijn dat je ontzettend veel vragen of eisen gaat stellen aan je partner. Dit kan gekmakend voor de ander zijn.

 

De ander gaat op eieren lopen omdat deze niet weet hoe te voldoen aan je vragen of eisen op een bevredigende wijze. Wat belangrijk is, is dat je beseft dat het onder controle houden van de ander, jouw angst niet minder gaat maken. Misschien heel eventjes, maar niet op de lange termijn.

 

Wat er moet gebeuren is dat jij ipv control te houden, open kan leren zijn over wat er in je speelt. Vertel je angsten en je neigingen. Huil erom. Deze angst zit diep en is ook overweldigend om alleen te managen.

 

Juist door los te laten, in gesprek te gaan en ruimte te geven aan je pijn kan er rust en vertrouwen gaan groeien.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Open communicatie en goed overzicht

Als de angst zo sterk is/wordt dat jij of je partner er wekelijks problemen van krijgen dan is het vaak nodig een relatietherapeut in de schakelen. Een therapeut kan je helpen de angsten te verminderen.

Door middel van een open communicatie, een goed overzicht en de situatie te analyseren krijg je weer wat meer lucht en zekerheid. En precies die zekerheid is nodig om er samen weer sterker uit te komen!

Tamara

1

deel deze tip

Tip 17 - Onderzoek je angstige hechtingsstijl

Ben je in gedachten veel met je relaties bezig? Ben je bang dat als je partner je verlaat, je nooit meer iemand anders vindt? Hecht je je snel aan een liefdespartner?

Dan is de kans groot dat je een angstige hechtingsstijl hebt. Dat gaat vaak mis als je een relatie hebt met iemand die zich ongemakkelijk voelt als een ander op hem of haar bouwt; die weinig opheeft met het delen van gevoelens; en na het stuklopen van relaties weer snel overeind krabbelt.

In dat geval heb je iemand getroffen met een vermijdende hechtingsstijl. Het is erg lastig om dan gelukkig te kunnen zijn met zo'n partner.

Er zijn drie patronen te zien in een hechtingsstijl: veilige, angstige en vermijdend.

Een veilige hechtingsstijl is het prettige midden. Je hebt vertrouwen in jezelf, in de ander, deelt graag je gevoelens en gaat er bij een ruzie niet meteen van uit dat de hele relatie definitief voorbij is..

Mensen met een angstige hechtingsstijl zouden er met hun voortdurende zelftwijfel en afhankelijkheid goed aan doen een ‘veilige’ partner te zoeken, maar belanden vaak in de weinig stabiele armen van een vermijder.

Vaak omdat de angstige hechters het gevoel hebben dat zij het zijn die ‘fout’ zitten met hun te grote afhankelijkheid.

Belangrijk is dus om te achterhalen wat maakt dat je een angstige hechtingsstijl hebt.

Meestal ontstaat dit in je jeugd en is het belangrijk om onverwerkte stukken te gaan verwerken zodat ook jij een fijne en veilige relatie kunt hebben met iemand die je angsten niet zoveel triggert maar je juist een veilig gevoel kan geven. Ook jij verdient het om gelukkig te zijn in de liefde!!


1

deel deze tip

Tip 18 - Boekentip: Liefdeskunst. Een werkboek bij Liefdesbang

Misschien heb je van het boek 'Liefdesbang' al eens gehoord of gelezen.

Onlangs is het vervolg erop verschenen: 'Liefdeskunst. Een werkboek bij Liefdesbang' met heel veel oefeningen, vragen, meditaties enz.

Het helpt je om je eigen dynamiek nader te onderzoeken.

Mocht je het lastig vinden om dit in je eentje te doen, dan kun je uiteraard ook met je vragen terecht bij een (relatie)therapeut.


1

deel deze tip

Tip 19 - Kijk je angst aan en open het gesprek met je partner

We hebben allemaal last van verlatingsangst. Niemand heeft als kindje de juiste nabijheid gehad van mamma (soms pappa). En het familiesysteem daarachter speelt ook nog een rol...

In een relatie kan verlatingsangst enorm opspelen, juist omdat onze partner zoveel veiligheid en waardering lijkt te bieden. Zodra dat minder zo lijkt slaat de angst toe. Het is jouw angst en er speelt ook iets bij jouw partner. Die heeft misschien moeite zich te binden.

Dus kijk je angst aan en open ook het gesprek met je partner, zo nodig met de hulp van een relatietherapeut.


1

deel deze tip

Tip 20 - Neem leiding over je eigen leven

Mensen die ooit verlaten zijn, zijn vaak in een nieuwe relatie bang dat dat nog een keer gebeurt.

 

Verlatingsangst vertelt je dat je gelooft dat dat nu weer zal gebeuren. Door je angst zend je onbewust uit 'verlaat me' . Verlaten worden doet pijn als je je gehecht hebt aan iemand. Ga jij misschien onbewust het hechten uit de weg? Zoals Vera Helleman zo mooi zegt:

Verlatingsangst waarschuwt je jezelf niet te verlaten in een relatie".

Het gaat er dus om een midden te vinden tussen wel verbonden zijn met een ander en tegelijkertijd verbonden te blijven met jezelf. De angst vraagt jou leiding te nemen over je eigen leven.



1

deel deze tip

Tip 21 - Boekentip: Liefdesbang

Lees het boek liefdesbang

Het is een feest van herkenning en er staan veel handreikingen in om met je verlatingsangst om te gaan.

 

De helende beweging zit hem in stil te staan bij je gevoelens als de ander je niet geeft wat je nodig hebt.

 

Dan maak je weer contact met jezelf en herstel je de verbinding met jezelf. Hierdoor kun je de ander weer vrijlaten in het contact omdat je geen claim meer legt.



1

deel deze tip

Tip 22 - Werp licht op de imprint die in je is ontstaan

Je bent bang dat je verlaten wordt. Door je partner, wat het diepst raakt, en vaak kan je het ook merken bij vriendschappen en andere relaties.

Iedereen heeft dit, al merkt niet iedereen het zo sterk.
Jij hebt er waarschijnlijk echt last van en merkt het heel duidelijk.

Verlatingsangst gaat gepaard met negatief denken over jezelf: ik ben klaarblijkelijk niet de moeite waard om bij te blijven.

Dit is een imprint die in je jonge jaren is ontstaan.

Je zal het als helend ervaren om hier licht op te werpen, om het te voelen.
Zodat je jezelf telkens weer op die momenten een helpende hand kunt toesteken. Sterkte!



1

deel deze tip

Tip 23 - Verbind je in het moment

Verbind je in het moment

Stel jezelf minimaal drie keer per dag de vraag: Hoe voel ik me op dit moment?

Ga daarbij met je aandacht naar je lichaam. Stem je af op wat je op dit moment voelt in je lichaam. Is er nu een bepaalde behoefte of emotie: heb je honger of dorst, heb je het warm of koud, voel je je prettig of verdrietig? Of is er iets wat je geraakt heeft?

Sta er dan een moment bij stil en verwelkom alles wat je tegenkomt.

Op die manier leer je je steeds vaker af te stemmen op je gevoel in het huidige moment. Het helpt je om je overlevingsstrategieën te doorbreken en je met jezelf te verbinden.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Relatietherapeuten.net - relatietherapie en huwelijkstherapie
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |