Relatietherapeuten.net
Netwerk van relatietherapeuten
Relatietherapie

Tips bij familieproblemen

familieopstellingen

 

Familieproblemen - tips

Zoek je tips bij familieproblemen?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met familieproblemen

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Leer meer over je familie

Er zijn weinig films en boeken te vinden waarin de familiebanden niet een groot onderdeel zijn van de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Of is het misschien mijn film en boeken smaak die mij bevoordelen? Door mijn werk als contextueel psycholoog zit er dat dik in.

Ik ben gaan geloven dat meer weten over je familie, meer spreken over je familie, meer begrijpen van je familie helend werkt en je ontwikkeling ten goede komt.


Dus eigenlijk is dat mijn tip in deze. Heb je problemen met een familie? Leer dan meer over je familie. Wellicht door juist de samenhangende relaties in de familie te onderzoeken.
Heb je bijvoorbeeld wrijving met je moeder? Kijk dan eens of je meer te weten kan komen over je vader, je opa en oma, of je ooms en tantes.

Het is fijn om je gevonden informatie te delen. Wil je hier begeleiding bij? Spreek dan met (contextueel) systeemtherapeut.



7

deel deze tip

Tip 2 - Ga na waar je verantwoordelijkheid voor wilt nemen

Familieproblemen kunnen je relatie en je gezin en ook jouzelf gaan overschaduwen. De focus op je familie wordt eigenlijk te groot.


Als mantelzorg bijvoorbeeld veel van jou en je gezin gaat vergen kan dat ontwrichtend gaan werken. Belangrijk is om bij jezelf na te gaan waar je grens ligt en waar je echt verantwoordelijkheid voor wilt nemen.


Communiceer daar ook over met je partner en je familie.



6

deel deze tip

Tip 3 - Breng jullie coping mechanisme in kaart

Familieruzies verlagen het gevoel van veiligheid en vertrouwen. Wanneer veiligheid en vertrouwen geraakt worden, raken veel mensen diep gekwetst. Dat is moeilijk te dragen.

In antwoord op de kwetsuur verschijnen er vaak coping mechanisme. Gedrag dat je leert omgaan met die pijn. Of gedrag waarmee je deze pijn in de toekomst wil voorkomen. Hoe menselijk en begrijpelijk dat coping mechanisme ook zijn, vaak brengen ze mensen van de regen in de drup.

Breng dus jullie coping mechanisme in kaart. Ga niet op zoek naar schuld, of oorzaak en gevolg. Ga wel op zoek naar jullie cirkel. Begin met hetgeen waar jij het meeste last van hebt. Gewoon omdat je in de cirkel ergens moet beginnen, en dat zal op de voorgrond staan. Dat wordt gedrag G. Wat kwam er voor gedrag G? En daarvoor? En daarvoor? En wat komt er na gedrag G? En daarna? En daarna? Probeer de cirkel (samen met je partner of familie) sluitend te krijgen.

Gaat dit te moeizaam? Gun jezelf en je relatie dan hulp hierbij. Dat zal je veel eindeloos in de cirkel blijven rondlopen besparen. Een contextueel systeemtherapeut kan je hierin zeer goed ondersteunen.



6

deel deze tip

Tip 4 - Zoek nieuwe keuzemogelijkheden op balans geven en nemen

Familie problemen spelen soms door in generaties. Het loont zich op zoek te gaan naar de oorsprong. Vanuit het contextuele gedachtengoed van I.B. Nagy worden goede resultaten geboekt. Het kan dus helend en helpend zijn een contextueel therapeut te raadplegen.

"De contextueel werker gaat met de cliënt op zoek naar nieuwe keuzemogelijkheden op de balans van geven en nemen, die passend zijn in die specifieke relatie" (citaat I.B. Nagy)



5

deel deze tip

Tip 5 - Zoek een relatietherapeut

Heb je last van de gevolgen van familieproblemen en kom je er zelf niet meer uit? Een relatietherapeut kan je dan verder helpen.


Relatietherapeuten.net

4

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het familieproblemen-lotgenotenforum op deze website.


Relatietherapeuten.net

2

deel deze tip

Tip 7 - Neem je gevoelens en behoeftes serieus

Vaak hoor ik mensen zeggen; 'nu ben ik zo oud, en nog ben ik op zoek naar bevestiging van mijn familie'. Je wilt graag gezien worden door je ouders, je broers en zussen. Het gevoel hebben erbij te horen, belangrijk te zijn, ertoe te doen. Dat is een behoefte die niet verdwijnt met de jaren.

 

We zijn als gezin onlosmakelijk met elkaar verbonden en of er nu wel of geen contact is, dat voel je altijd. Weet dus dat het logisch is, ongeacht je leeftijd, dat je behoefte hebt aan erkenning van je familie.

 

Het is zinvoller om dat gevoel serieus te nemen dan het weg te duwen. Ook op latere leeftijd kun je hier stappen in zetten die je meer rust geven. Als je het gevoel hebt dat je hier alleen niet goed uitkomt, schroom dan niet om naar een therapeut te gaan.



2

deel deze tip

Tip 8 - Geef passende zorg aan de ander en aan jezelf

“Wie in staat is om zijn verantwoordelijkheid te vertalen in passende zorg voor de ander en tegelijkertijd in passende zorg voor zichzelf groeit als mens en verwerft vrijheid”. (Nagy)

Bovenstaand citaat van Nagy geeft de kern aan van familieproblemen. Want passende zorg betekent dus niet maar doorgaan met in tegenzin te geven.

Dan verstoor je de balans en voelt het al gauw als onrecht.
Dit geeft al heel snel een ongemakkelijk gevoel en vaak het begin van familie problemen. Geef wat je wil en kan geven, dus niet leeg geven tot je erbij neer valt.



1

deel deze tip

Tip 9 - Onderzoek je relaties met een genogram

Het is echt de moeite waard om te onderzoeken hoe de relaties en patronen in je familie en je gezin van herkomst zijn. Een genogram kan dat mooi schematisch duidelijk maken.

 

Het is niet 'in je verleden duiken om' conflicten te herbeleven maar juist mogelijkheden zien om in het NU toe te passen. Daar kun je zelf mee verder en ook in je partnerrelatie en naar je kinderen/kleinkinderen toe vind je waardevolle inzichten.

 

Daar gaat het toch om in het leven, iets betekenen voor anderen en jezelf de moeite waard vinden en je goed voelen.



1

deel deze tip

Tip 10 - Voel wat een voorval betekent

Iedere relatie betekent balanceren. Aangezien iedere relatie drie componenten heeft. Jezelf, de ander en de relatie.

 

Het kan helpend zijn om in jezelf te voelen wat een voorval betekent voor jou, voor jouw familielid, voor de relatie tussen jou en je familielid. Daarna hoef je het nog niet op te lossen. Zolang je het maar kunt voelen, ben je al een stap in de goede richting.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Kijk eens naar hoe familieleden wel helpen

Wanneer je te maken hebt met een familieconflict is het menselijk om hierdoor wat overspoeld te raken. Dan kan het op momenten lijken alsof er helemaal niets goed meer gaat in de familie, of toch in ieder geval tussen de ruziënde partijen.

Maar is dat wel zo? Kijk eens goed rond en zoek dan naar de personen die de situatie verder helpen. Kijk eens naar hóe ze helpen. En als het je lukt, bedank hen hier dan voor. Wellicht kun je ze zelfs na-apen en hun helpende kwaliteit jezelf eigen maken.



1

deel deze tip

Tip 12 - Oplossingsgerichte psychologie

De oplossingsgerichte psychologie is op veel moeilijke thema's toepasbaar. Zo wordt deze psychologie ook vaak in gezinnen gebruikt. Het betekent dat je kijkt naar de goede momenten en jouw gedrag in die momenten vaker probeert toe te passen.

Dus kijk eens goed naar situaties waarin het wel goed gaat in jouw familie. Wat zorgt er voor dat het dan goed gaat? Wat doe jij anders? Wat helpt je daarbij? Kun je dat één keertje meer doen? Een keertje meer is al mooi meegenomen.



1

deel deze tip

Tip 13 - Onderzoek de invloed van familieleden op je relatie

Familieleden kunnen veel invloed uitoefenen op een relatie. Zijn jullie verwikkeld in ruzies, gedoe, haat en nijd, dan is het handig om te onderzoeken waar dat vandaan komt. Welke onderliggende emotie ligt hieronder?


Het zou bijvoorbeeld kunnen dat één van jullie (of jullie allebei) nog niet steeds de goedkeuring van ouders of andere familieleden nastreven.

Tijdens een relatietherapie kan je daarachter komen, krijg je inzichten in hoe het gebeurt en je krijgt handvatten om daar gezond mee om te gaan.



1

deel deze tip

Tip 14 - Ga eens kijken naar het systeem

Ga eens kijken naar het systeem.

Problemen in het gezin of in de familie ontstaan vaak omdat er wat mis gaat in het systeem. Het systeem is het gezin, de mensen, die ieder een eigen plek hebben.

 

Als ouders hun rol als ouder en daarbij behorende verantwoordelijkheid niet pakken of niet kunnen pakken (door andere problemen waar ze tegen aan lopen) gaan kinderen vaak de plek innemen van de ouder. Ze nemen de rol over. Of raken 'losgeslagen'. Dit geldt ook als een ouder kind niet zijn rol als ouder kind inneemt met bijbehorende verantwoordelijkheid.

De hiërarchische verantwoordelijkheid is vader, moeder, oudste kind, jonger kind enz.



1

deel deze tip

Tip 15 - Onderzoek waar het mis is

Familieproblemen komen in alle families voor. Het lijkt zo makkelijk om dan maar te denken 'dan ga ik er nooit meer heen!' Maar helaas werkt dat zo niet. Ook al zou je dat familielid nooit meer zien. Je bent nog altijd verbonden met deze of gene.

Ik stel voor om een goede therapeut te zoeken zodat je kan onderzoeken waar het mis gaat. En om handvatten te krijgen om met de situatie om te gaan als de ander geen contact meer wilt.
Bedenk dat TROTS altijd koud is!


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Schijn je licht op jullie eigen familiesysteem

Een relatie is iets heel bijzonders. Een nieuwe liefde, een nieuwe verbinding.

Wat veel partners zich daarbij niet realiseren is dat jij uit een eigen familiesysteem komt en je partner ook en hoe dat mee resoneert (en vaak botst) in jullie relatie.

In de verliefdheidsfase is onze liefde zo sterk dat die resonans bijna niet meetrilt.

Daarna wordt ze voelbaar in jullie relatie: jouw rol in en loyaliteit naar het gezin en de familie waarin je geboren bent.

Als dat echt lastig wordt tussen jullie is het fijn je licht daarop te schijnen zodat jullie er constructief mee kunnen werken in de relatie.


1

deel deze tip

Tip 17 - Onderzoek je plek in je familiesysteem

Je plek in je familiesysteem.

Familieproblemen komen vaak voor als er iets niet goed gaat in het systeem. Neemt ieder zijn eigen plek in? Hoe staat het met de balans van geven en nemen? En zo zijn er nog meer elementen die een rol kunnen spelen (onbewust) in het systeem.

Een echte aanrader hiervoor is het boek De Fontein van Els van Steijn. Zij neemt je mee in je eigen systeem en legt op een duidelijk manier uit wat de invloeden van het systeem kunnen zijn op jouw leven en op de problemen waar jij tegen aanloopt bijvoorbeeld in je familie.


1

deel deze tip

Tip 18 - Onderzoek wat je kunt leren van je familieverbanden

Familierelaties zijn bijzonder belangrijk. Vaak hebben zij een belangrijke stem in hoe je over iets denkt of wat je van iets vind.

Ze kunnen een bron van steun zijn maar ook een grote oorzaak van klachten die je kunt ervaren; je kan er ook veel stress en verdriet van krijgen.

Het mooie aan het hebben van familie is dat je er ook veel van kunt leren; als je ervoor open staat. Dit geldt voor zowel jezelf als voor je partner.

Een gezinstherapeut kan samen met jou onderzoeken hoe jij van jouw familieverbanden kunt leren.


1

deel deze tip

Tip 19 - Loyaliteit: een niet te ontkennen, onvervangbare band

Loyaliteit: een niet te ontkennen, onvervangbare band.

Vanaf het moment dat het kind het lichaam van de moeder verlaat, staan ouders en kind voor de vraag hoe na de fysieke scheiding, de psychologische en sociale scheiding vorm kan worden gegeven...en wel op zo'n manier dat de band tussen de generaties in stand blijft.

Iedere ouder kent wel de intense emotionele ervaring van deze loyaliteit. Ieder kind kent wel deze intense ervaring ten aanzien van zijn ouders.


1

deel deze tip

Tip 20 - Kijk eens naar je oude pijn en emoties

Voor alle vaders en moeders die hun kinderen liefhebben en laten opgroeien in vrijheid en onvoorwaardelijke liefde.

Kinderen willen altijd erkenning van de ouders. In mijn praktijk bemerk ik vaak dat hier oude pijn zit. Het niet gezien/erkend worden of onvoorwaardelijk liefde uit hun jeugd gemist hebben.

Deze oude pijn (vaak onbewust) kan nadelige effecten hebben op je relatie. Je reageert vanuit uit oude emoties die niet van je partner zijn en zo kan het zijn dat je relatie onder druk komt te staan.

Het kan helpen om daar eens naar te kijken, om zo vanuit zelfinzicht rust en stabilieit te krijgen in je relatie. Je bent welkom, alleen of samen.


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - Maak afspraken over zelfzorg, relatiezorg, zorg voor gezin

Problemen in de familie van een van jullie kunnen zowel je relatie versterken als er een wig in drijven. Het werkt versterkend als je achter je partner kunt staan in de manier waarop hij/zij zich tot de familieproblemen verhoudt. Je voelt je dan loyaal als partner, de ander voelt zich gesteund.

Lastiger wordt het als je veel aandacht van je partner ziet verdwijnen in familievraagstukken. Je partner is dan minder beschikbaar voor jou en/of jullie kinderen. Eventjes is niet erg, maar als het lang duurt is het storend en kan het wrevel geven.

Je gaat je daardoor als partner minder loyaal voelen omdat het gemis ‘pijn gaat doen’. De partner met familieproblemen komt dan in een spagaat: kies ik voor mijn familie of voor mijn partner/gezin. Dit noem je een loyaliteitsconflict.

Het is deze situatie nodig dat jullie als partners het gesprek aangaan om ieder voor zich de –eigen- behoeften uit te spreken om vervolgens –samen- te bepalen waar de prioriteiten liggen.

Het helpt dan om afspraken te maken over wat nodig is op de vlakken van: zelfzorg, relatiezorg, zorg voor het gezin/de kinderen en – tenslotte- voor de familie.

Want uiteindelijk is het net als wat elke BHV’er* leert: zorg altijd eerst voor je eigen veiligheid (of welzijn!) voordat je een ander helpt!

* Bedrijfshulpverlener


1

deel deze tip

Tip 22 - Vind nieuwe delegaten

Delegaten ofwel opdrachten die wij meekrijgen uit ons gezin van herkomst kan de verbinding met je levenspartner in de weg zitten.

Delegaten kunnen vb. verwachtingen zijn van ouders die vooral bepaald worden door de behoeften van de ouders, waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met het kind en zijn ontwikkelingsopdrachten.

Eenmaal volwassen, kan het zijn dat de delegaten van de ouders nog steeds doorwerken en dat ondanks de volwassenheid het niet lukt om samen met je levenspartner nieuwe legaten te maken ofwel de delegaten omzetten naar legaten.

Voorbeelden die mensen als delegaat kunnen meenemen; als je sterk bent dan red je het, emoties laten zien is een teken van zwakte. Of ik moet altijd beschikbaar zijn voor mijn ouders, anders ben ik geen goede zoon of dochter. Of tijdens kerst moeten we thuisblijven omdat er familie langs kan komen etc.

In een relatie kan een delegaat in de weg zitten. Kijkende naar het voorbeeld: ‘Ik moet altijd beschikbaar zijn voor mijn ouders’ kan het zijn dat je partner (de gekozen relatie) het hier niet mee eens is en dat dit voor de nodige spanningen zorgt.

In contextuele therapie wordt vanuit de context gekeken naar delegaten die verbinding met jezelf en de belangrijke ander in de weg zitten. De contextuele therapeut ondersteunt in het zoeken en aangaan van het vinden van draagvlak voor nieuwe legaten. Dat wat verbindend is voor wat jij mee wilt geven aan jezelf en aan de ander.


1

deel deze tip

Tip 23 - Jullie relatie is het belangrijkst

Soms speelt de familie een (te) grote rol in jullie relatie. Is er gedoe rondom uitnodigingen voor een bruiloft in de familie of rondom oppas van de kinderen of iets anders.

Als er gedoe over ouders of andere familie is in jullie relatie, dan is het prettig om duidelijkheid te creëren over jullie positie als stel.

Jullie relatie is het belangrijkst. Jullie zijn voor elkaar het belangrijkst. De familie komt op het tweede plan.
Hoe brengen jullie dat in de praktijk? Door in ieder geval naar elkaar heel duidelijk daarover te zijn en dat ook regelmatig te checken.


1

deel deze tip

Tip 24 - Onderzoek je terugkerende patronen

In je familieoorsprong ben je gevormd, soms kunnen hier pijnen liggen over wat je wel of niet hebt ontvangen van hen. Deze pijn kan zich in het hier in en openbaren in familierelaties, maar bijvoorbeeld ook in relatie tot je partner.

Als jij terugkerende patronen hebt in je belangrijke relaties zoals bij familie, vrienden of collega`s is het goed om samen met een therapeut uit te gaan zoeken wat deze pijnen zijn en waar ze vandaan komen.

Als je ontdekt hebt waar ze vandaan komen kun je met hard werken deze vaak ook veranderen of er in ieder geval ermee om leren gaan.


1

deel deze tip

Tip 25 - Laat in gesprek zien dat je goed hebt geluisterd

Probeer eens in een gesprek met een lid van je gezin goed te luisteren en te laten zien dat je goed heb geluisterd.

Bijvoorbeeld doordat je in je eigen woorden even herhaalt wat de ander heeft gezegd.

Hierdoor kunnen eventuele misverstanden uit de weg worden geruimd en in elk geval heeft je gesprekspartner de zekerheid dat hij of zij is gehoord.


1

deel deze tip

Tip 26 - Bespreek samen welke plaats jullie (schoon)familie heeft

BESPREEK SAMEN WELKE PLAATS JULLIE (SCHOON)FAMILIE HEEFT IN JULLIE RELATIE.

Familie en schoonfamilie spelen een grote rol in jullie relatie en jullie gezinsleven. De familie van je partner is onderdeel van zijn/haar verleden, heeft mede vormgegeven aan hoe je partner nu in het leven staat.

Datzelfde geld voor jouw familie. Of je nu een gelukkig, warme jeugd gehad hebt of een traumatische, beschadigende jeugd, in alle gevallen speelt je jeugd mee bij het vormgeven van je eigen leven en van je relaties.

Daarom is het belangrijk om te praten over je jeugd over je familie, over de wijze waarop dat doorwerkt naar vandaag.

Veel ruzies ontstaan uit een onbegrip en gebrek aan kennis over de achtergrond en invloed van de familie waarin je partner is opgegroeid. De geboden en verboden die daar vanzelfsprekend zijn en nog steeds vanuit de achtergrond een rol spelen in jullie relatie.

In RELATIETHERAPIE kunnen wij jullie helpen om de ruzie te voorkomen en het gesprek op gang te brengen. Jullie zijn van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.



1

deel deze tip

Tip 27 - Een cultuur van zwijgen

Een cultuur van zwijgen.
Over familieproblemen praten we liever niet. Zeker niet als het gaat om grensoverschrijdend gedrag of geweld. Door de jaren heen kan er dan een cultuur van zwijgen ontstaan.

Niet alleen tussen dader en slachtoffer, maar ook de zwijgende partner of de andere kinderen die er omheen stonden kunnen daar langzaam in wegzakken.

Voor het slachtoffer ontstaat er dan nog een extra wond. Niet alleen het grensoverschrijdend gedrag of het geweld heeft een kwetsuur te weeg gebracht. Het zwijgen daarover van de andere betekent een extra kwetsuur van 'je niet erkend weten'.

Het kan dan ook nog een stap verder als het een taboe wordt als je het zwijgen doorbreekt. Van slachtoffer wordt je dan tot dader gemaakt omdat je de schijn doorbreekt. Als je in die positie komt is het verstandig om ondersteuning te vinden. Je bent al eenzaam genoeg in wat je is aangedaan.

Geef je zelf nu de steun die je nodig hebt om tot je recht te komen.


1

deel deze tip

Tip 28 - Kom in actie

Gezinsgedoe

Loopt het binnen jullie gezin niet zoals je zou willen? Is er teveel ruzie, voel je je niet meer verbonden, wordt er samengespand? Dan is het tijd om in actie te komen.

Het gezin is met uitstek je veilige plek in de wereld, het is zonde wanneer het je dat niet kan bieden. Kijk of je er met elkaar uit kunt komen en als dat niet lukt, vraag hulp.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Relatietherapeuten.net - relatietherapie en huwelijkstherapie
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login |